t/m 27 januari 2019 Veenkoloniaal Museum Andris Kozlovskis, Sea-Man-Ship
De Letse fotograaf Andris Kozlovskis (1975) exposeert een serie maritieme foto’s, gemaakt tijdens zeiltochten en- wedstrijden. De foto’s zijn afgedrukt als cyanotypie, waardoor het typerende cyaan-blauwe beeld ontstaat. Elk werk op de expositie is uniek, want het is onmogelijk om een tweede identieke afdruk te maken.

Kozlovskis volgde een opleiding aan de fotoacademie van Riga. Sinds 1997 is hij als beroepsfotograaf voor diverse bladen actief, daarnaast doceert hij aan de Riga Skolenu Pils en exposeert regelmatig in Letland en daarbuiten. Met de exposities Young People at Risk (Vilnius 2002), Happy Bathing (Riga 2004), Infra-RED Cuba (Riga 2007) en In the World of Socialism (Veendam 2011/Bratislava 2012/Riga 2012) baarde hij veel  opzien. Kozlovskis won in 2004 tijdens Press Photo of Russia de eerste prijs in de categorie Dagelijks Leven met zijn fotoserie over een Russisch stoombad in Riga en in 2012 zilver op de Fotobiënnale in Tasjkent, Oezbekistan.

 

t/m 6 januari 2019 Veenkoloniaal Museum Carole van Wees, Portretten & Ander Ongemak
 
Carole van Wees heeft portretschilderen tot haar passie gemaakt. Niet zo maar portretten, maar portretten ten voeten uit, op ware grootte of zelfs groter. Tijdens haar bezoek aan de Groninger Veenkoloniën en het Veenkoloniaal Museum raakte Carole onder de indruk van de culturele bevlogenheid van de in haar ogen soms te bescheiden Veenkolonialen. Wat een activiteiten en wat een reuring, en dit alles gedragen door meer dan enthousiaste mensen. Die verdienen het om te worden geportretteerd, was het motto. Maar is dat nu wel nodig? Dat is toch pronken met eigen veren? Nee, wees zo trots als een pauw! Dit alles ten voeten uit. Met deze expositie maakt Carole een statement. Voor eens en voor altijd maakt ze de Groninger Veenkoloniën tijdelijk het middelpunt van de aarde en wordt er ook eenmalig ‘Het Veenkoloniaal Wereldtijdschrift’ uitgegeven. Hierin staan alle tentoongestelde Veenkoloniale portretten voorzien van een begeleidende tekst. Daarnaast een (gedroomd) interview door Carole van Wees met de legendarische Poolse filosoof, schrijver, fotograaf en schilder Stanislaw Witkacy (1895-1939), wiens theorie over portretkunst haar bijzonder intrigeert.

Carole volgde van 1974 tot 1977 een opleiding aan de Academie voor Beeldende Kunsten te Arnhem en een vervolgopleiding aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam. Ze is lid van de kunstenaarsvereniging Arti et Amicitiae te Amsterdam. Haar werk is opgenomen in particuliere en openbare collecties, o.a.  het Stadhuis van Amsterdam en Museum Henriette Polak te Zutphen.

 

t/m 6 januari 2019 MuzeeAquarium Delfzijl Doar broest de zee

Dijk, stormvloeden en waterverdediging rond de Eems’ te zien zijn. Al vanaf de wierdentijd moesten de bewoners van deze streek rekening houden met het water. Het zorgde voor het vruchtbare land, maar ook voor overstromingen.

Dijkbouw was een kwestie van levensbehoud en de bewoners van de kuststreken werden er heel bedreven in. Op de tentoonstelling wordt die ontwikkeling geïllustreerd met maquettes. Uit latere periodes zijn gereedschappen bewaard gebleven die voor de dijkbouw gebruikt werden.

Unieke stukken in de tentoonstelling zijn het journaal van Thomas van Seeratt, waarmee hij een grote bijdrage heeft geleverd aan de ontwikkeling van de dijkbouw in het begin van de 18e eeuw. Daarnaast is de kaart van Homann, een bruikleen van het Landesmuseum te Oldenburg een heel bijzonder object.

 

 
10 november t/m 10 februari 2019 Noordelijk Scheepvaartmuseum Made in stad. Stoelen van meubelfabriek J.A. Huizinga. Stoelen met een geschiedenis - stoelen met een verhaal

Jacobus Abraham Huizinga (1861-1937) richtte in 1889 meubelfabriek 'Nederland' op in de stad Groningen. Naast allerlei ander meubilair zijn er in die jaren in de fabriek aan de Westersingel duizenden en duizenden stoelen gemaakt. Stoelen om generaties lang mee te gaan. Stoelen met een geschiedenis, stoelen met een verhaal. In de tentoonstelling Made in stad. Stoelen van meubelfabriek Huizinga toont Stichting Huizinga Meubel Nederland meer dan 30 stoelen van deze Groningse meubelfabriek. Bezoekers maken kennis met de ooit landelijk bekende meubelfabrikant. De expositie in het Noordelijk Scheepvaartmuseum is te zien van 10 november 2018 t/m 10 februari 2019.

Landelijke faam
Meubelfabriek ‘Nederland’ aan de Westersingel stond bekend om zijn stoelen. Stoelen voor in de keuken, in de aula van de universiteit, in de woonkamer, in de slaapkamer en in de studeerkamer. Stoelen voor burgemeester en wethouders en voor leden van Provinciale Staten. Door de snelle groei van de stad Groningen, was de vraag naar meubels -en dus ook stoelen- groot. Op het hoogtepunt van het bestaan van de fabriek werkten er ruim honderd mensen. De eigentijdse ontwerpen waren zeer in trek en te koop bij de betere wooninrichtingszaken in heel Nederland. De meubels blonken uit door hun vormgeving en kwaliteit. 

 
20 januari t/m 5 mei 2019 Veenkoloniaal Museum QuiltPlus krijgt de ruimte
 
Het Veenkoloniaal Museum toont van 20 januari tot en met 5 mei 2019 quilts van QuiltPlus. Deze groep bestaat sinds maart 2011 en maakt voornamelijk modern eigentijds werk. De expositie bestaat uit nieuw werk. Een aantal quilts met als thema ‘De Veenkoloniën’ zijn speciaal voor deze gelegenheid gemaakt. Daarnaast zijn er quilts en andere objecten met onderwerpen die de leden individueel bezighouden. Gemeenschappelijk is de belangstelling voor textielkunst. Er wordt inspiratie en kennis uitgewisseld en daarna gaat iedereen haar eigen gang wat ontwerpen en technieken betreft.

QuiltPlus bestaat uit An Vos, Anneke van der Wal, Bea van der Schors, Christina Fokkema,
Els Hoorn–Brinkhuis, Janneke Tijsma, Jozet Berkhout, Katrien Loonstra, Marijke de Boer-Boon en
Théra Geerlink-Brandt.