vanaf 2 april 2017 Kapiteinshuis Pekela Aardewerk uit Albion
De Veenkoloniale schippers waren ‘kind aan huis’ in de Engelse havens. “See you in Liverpool” was dan ook een gebruikelijke afscheidsgroet bij het vertrek uit Groningen. De provincie Staffordshire, het achterland van deze grote havenstad, was het centrum van de aardewerkindustrie met Wedgwood als meest bekende producent. Menig zeeman bracht het mee terug naar de Veenkoloniën. Met de wisselexpositie ‘Aardewerk uit Albion’ wordt dit jaar een deel van de collectie van het Kapiteinshuis Pekela aan de bezoekers getoond.
22 oktober t/m 4 februari 2018 Veenkoloniaal Museum De Ploeg, 100 jaar!
Een dubbelexpositie met werk van Geert Hendrik Streurman en de huidige leden van de Groningse kunstenaarskring De Ploeg.

       
nog t/m 12 november 2017 Noordelijk Scheepvaartmuseum Koffie, vers(ch) gebrand!
Drie eeuwen koffiebranderijen in Noord-Nederland. 
Lokale, ambachtelijke producten, als vers gebrande koffie, zijn helemaal hip. Toch is dit niet alleen van deze tijd. Groningen telde van oudsher al veel kleine koffiebranderijen. De afgelopen zes jaar deed Carin van de Wal, conservator van Het Behouden Blik, onderzoek naar deze bran
derijen. Het resultaat wordt getoond in deze tentoonstelling én een boek!
Rond 1900 werd er door de Noordelijke koffiebranderijen maar liefst een miljoen kilo koffiebonen gebrand. En toch draait de tentoonstelling niet alleen om het branden van de koffie, bezoekers ontdekken hoe ‘het zwarte goud’ in het Noorden aan de man werd gebracht.Voormalige werknemers en afnemers deelden hun verhalen en er zijn veel verschillende koffieblikken, spaarzegels en reclameslogans te zien. Ook het zeldzame Niemeijerspel is te bewonderen, evenals de jurken uit de beroemde Tiktak Shows. En bij velen ligt de enorme kraantjespot van Woldring in de Herestraat nog vers in de herinnering; deze historische blikvanger is één van de topstukken in deze tentoonstelling.
Daarnaast wordt ook de decoratieve omlijsting van de koffiebranche getoond, bijvoorbeeld koffieblikken, spaarzegels en reclameslogans. Maar ook de minder bekende Tiktak jurken en het zeldzame Niemeijer spel. De kraantjespot van Woldring ontbreekt natuurlijk niet in deze tentoonstelling!

 

       
18 juni t/m 1 oktober 2017 Veenkoloniaal Museum

Vakantie, er op uit 1900-1980
Vakantie vieren was eerst iets voor de gegoeden. De eenvoudige arbeidende klasse kwam er niet aan toe en niet aan te pas. Wel ontstond er aan het begin van de 20ste eeuw al een heuse vakantie-industrie. De Duitse kuuroorden beten een eeuw eerder al het spits af. Met de komst van de school- en de bouwvakvakanties kwam het vakantievieren ook meer en meer binnen bereik van de arbeidersklasse. In 1933 komen voor het eerst advertenties in de kranten waarin wordt vermeld dat bedrijven in de bouwvakvakantie zijn gesloten. De vakantie bestond toen uit drie werkdagen verlof en dat was vanaf 1930 wettelijk verplicht. De paar dagen groeiden uiteindelijk uit tot drie weken. In de jaren zestig ging de ontwikkeling snel. Kampeerplaatsen schoten als paddenstoelen uit de grond. Ook gingen allerlei nieuwe bedrijven zich  richten op de vakantievierder, ook in Oost-Groningen. De Otten caravan uit Muntendam en de Holtkamper vouwcaravan uit Ter Apel zijn een begrip, maar wie heeft er ooit gehoord van OosPe vouwwagens uit Nieuwe Pekela of Gezet uit  Zuidbroek? ‘Vakantie! Er op uit 1900-1980’, vertelt het verhaal van fietsvakanties,  Rijnreisjes, de eerste autovakanties en nog veel meer..

       
nog t/m 15 oktober 2017 Veenkoloniaal Museum De wonderbaarlijke Surinaamse belevenissen van een Surinaamse predikant
De Surinaamse kunstenaar Rudi Pinas is in het Marowijne-district geboren. Aan het eind van de vorige eeuw vertrok hij naar Nederland. In 1986 begon Pinas aan de Rijksuniversiteit Utrecht fulltime met de studie psychologie. In 1992 studeerde Pinas af bij de vakgroep Klinische en Gezondheidspsychologie, maar schilderen bleef zijn passie. Op jonge leeftijd begon hij met het schilderen van pagaaien (peddels). Zijn huidige werken zijn geïnspireerd op de Surinaamse kunstvorm Tembe van de Surinaamse Marrons. Tembe is een overkoepelende naam voor schilderkunst en houtsnijwerk. Pinas wil in de toekomst kunst combineren met ecotoerisme in Zuid-Suriname. Daarvoor wordt eco lodge Isakon opgericht. Isakon wil een plek zijn waar kunstenaars in de natuur in alle rust aan kunstprojecten kunnen deelnemen. Geen massatoerisme, maar een toerisme waar ook de plaatselijke bevolking iets aan heeft.